De beklimming van de Kilimanjaro

Afrika is een continent van ongekende schoonheid, en dan bedoel ik niet alleen de natuur, maar zeker ook de mensen. Iedereen weet dat de verschillen tussen arm en rijk groot zijn, het leven voor velen financieel zwaar is en primaire levensbehoeften niet altijd vervuld kunnen worden. De blijdschap, de passie en intensiteit waar men mee leeft is daardoor des te uitzonderlijker. Onderling menselijk contact is volop aanwezig in Afrika, men neemt er de tijd nog voor elkaar.

Het hoogste punt van Afrika

Afrika is het een na grootste werelddeel en telt 54 onafhankelijke landen. Het is te veel om hier alle bezienswaardigheden en hoogtepunten van het gehele continent beschrijven. Maar het (letterlijke) toppunt verdient lovende woorden: de Kilimanjaro, het hoogste punt (op 5895m) van het Afrikaanse continent, op de grens tussen Kenia en Tanzania.

De Kilimanjaro is de hoogste punt  tussen Kenia en Tanzania.

De kilimanjaro, just do it

De 5-daagse (of meer) beklimming begint in betoverend tropisch regenwoud en loopt dwars door koffie- en bananenplantages. In de dagen die volgen neemt de vegetatie geleidelijk af en wordt het berglandschap ruiger richting de boomgrens. Uiteindelijk sta je op de besneeuwde top, waar velen een extreem gevoel van grootsheid, verrukking en emotie overvalt. Vol trotst kopen velen bij aankomst in het dal een veel gezien T-shirt: Kili, just done it.

Hier zie je een foto die ik heb genomen vanaf de top van de Kilimanjaro.

De Afrikaan

Bij de beklimming van de Kilimanjaro ervaar je vele inzichten die ook een reis door Afrika je zouden doen geven. De pracht en praal der natuur, maar ook de innige band die je met de Afrikanen kunt opbouwen. Het expeditieteam onder leiding van de gids begeleidt en helpt je met een lach en zonder klagen. De kracht van de onderlinge communicatie, van het gesproken woord, in gesprek en in de vorm van liederen, geeft je de energie en spirit alsmaar meer te willen ontdekken.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *