Je voorbereiden op de wandelvierdaagse, bekijk deze tips!

18 tot en met 21 juli is het weer zover. Dan is daar voor de doorgewinterde wandelaar het moment van het jaar, namelijk: de Nijmeegse 4-daagse. Tijdens dit wandelevenement leggen talloze mannen en vrouwen maar liefst 50 kilometer af. De ultieme wandelbeproeving dus! Ben jij van plan om mee te doen maar weet je niet zo goed hoe je jezelf het beste voor kunt bereiden? Vandaag geven wij een aantal tips die ervoor zorgen dat jij optimaal voorbereid aan de start kunt verschijnen! 

Training en rust

Voordat je überhaupt kunt beginnen aan de Nijmeegse vierdaagse is het van uiterst belang dat je goed traint. Trainen om te wandelen? Jazeker. Je loopt immers 200 kilometer in 4 dagen. Een hoeveelheid die de gemiddelde mens niet gewend is en waar je lichaam dus niet op voorbereid is. Door enkele maanden van tevoren te beginnen met het lopen van grotere afstanden leer je jouw lichaam om te gaan met de belasting die een 4-daagse met zich meebrengt. Zorg er dus voor dat je regelmatig meerdere dagen achtereen langere afstanden aflegt. Uiteraard kun je dit ook doen door bijvoorbeeld hard te lopen. Naast voldoende trainen is het ook van belang dat je voldoende rust houdt. Je lijf heeft namelijk tijd nodig om te kunnen herstellen tussen je trainingsmomenten door. Op internet kun je veel verschillende Wandelvierdaagse trainingsschema’s vinden die je helpen bij een goede voorbereiding op de 4-daagse.

Zorg voor de juiste outfit

Naast voldoende training heb je natuurlijk ook een goede outfit nodig. Denk daarbij aan goede stevige wandelschoenen, een korte broek, en voldoende bovenkleding. Onderschat ook het belang van de juiste wandelsokken niet. Deze voorkomen dat je voeten overmatig gaan zweten of dat je voet gaat schuren in je schoen. Zorg er daarnaast voor dat je wandelschoenen voldoende ingelopen zijn maar dat ze vanzelfsprekend niet versleten zijn. Iedereen heeft daarnaast een eigen voorkeur wat betreft wandelschoenen. Kies een schoen die bij je past en die jou het lekkerst laat lopen.

De juiste voeding en voorbereiding

Tot slot is het van belang om er op te letten dat je goed eet en drinkt. Zowel tijdens je trainingsperiode als tijdens de voorbereiding vooraf aan het evenement. Op die manier zorg je voor voldoende energie zodat je met een gerust hart de Vierdaagse uit kunt lopen. Tegelijkertijd is het verstandig om de juiste voorbereidingen te treffen vlak voor de Vierdaagse. Zorg dus dat je in het bezit bent van reservekleding, sporttape en overige praktische zaken.

Veel plezier en succes met het lopen van de Vierdaagse!

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *